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 19世紀半ばの開港以降、中国の交易の拠点は広州から上海へと移行していった。中国の南北にのびる沿海交易、そして東西を貫く揚子江の交易が交差する場が上海であった。ここに示す1871年から1899年にかけての2つの交易図は、上海を中心とした中国の国内交易のネットワークの形成過程を示している。上海の円の大きさから一目でわかるように、その交易相手となる地域は中国全土に広がっていた。次いで港を結ぶ線に目を向けるならば、華北の拠点である天津、そして揚子江流域である漢口との交易規模の多きさがわかるであろう。上海は揚子江と首都北京の市場を結ぶ交易拠点として近代に隆盛を極めたことも読み取ることができる。天津―上海―漢口を結ぶT字型の交易ラインを船舶交易のハイウェイと見立てるならば、次に注目されるのはハイウェイから広がる毛細ルートである。時代を経るにしたがい毛細ルートはいっそう複雑化し、その中から副次的な幹線と呼べるようなルートも形成されていったことを読み取ることができる。このように開港以降、中国では地域をまたがる広域的な市場が発達していった。この地図では可視化されてはいないが、この上海を中心とする広域市場は中国に留まるものではなく、朝鮮、日本へも延伸するものであった。19世紀後半期には、日本・朝鮮・中国を包括した上海を中心とする市場が形成されていたことは、多くの研究者が認めることである。さらに、この交易図に香港も重ねるならば、近代におけるアジア市場の重層的な構造がより鮮明になるであろう。

 After the opening of ports in the mid-nineteenth century, China’s center of trade shifted from Guangzhou (Canton) to Shanghai. Shanghai was the crossroads of China’s coastal trade, stretching from north to south, and Yangtze River trade, flowing from west to east. The two trade maps here show trade activity from 1871 to 1899 and illustrate the formation of China’s Shanghai-centered domestic trade network. As you can see from the size of Shanghai’s circle which indicates the number of its counterparts of trade, all regions of China participated in trade with this city. Next, if you look at the connections between ports, there is evidence of large-scale trade between Tianjin, the central point of northern China, and Hankou, in the Yangtze River basin. It is also apparent that Shanghai prospered in the modern period as a trade center that connected the markets along the Yangtze River with the capital, Beijing. If you view the T-shaped trade line connecting Tianjin, Shanghai, and Hankou as a commercial highway for ships, you will notice the capillary routes branching out of this highway. You can see these capillaries became more complicated over time. Some of the dense trade relations developed into the trunk lines subsidiary to those connecting to Shanghai. In this way, a transregional market was developing in China in the wake of the opening of ports. While not visualized in this map, this Shanghai-centered transregional market did not stop at China’s borders, but also extended to Korea and Japan. Most researchers agree that a Shanghai-centered market, including Japan, Korea, and China, was formed in the latter half of the nineteenth century. If Hong Kong were also included in this trade map, the multilayered structure of the modern Asian market would appear even more vividly.