Routes

 中国海関統計の一つの特徴は、輸出入の対外貿易だけではなく、開港場間の国内交易のデータも記録されていることである。これらは、国内外の物流や国内市場の構造に考察を加える上での、貴重な資料となっている。ここに挙げるのは、それぞれ華北(天津、煙台)、東南(上海)、華中(漢口)、華南(廈門、広州)の主要な開港場における、外国製品再輸出のフローである。1870年代から90年代までの20年余りの間の、それぞれの港の特徴が明らかにされている。国内外の貿易・交易の結節点としての、上海の抜きん出た重要性は、揚子江下流域・東南沿海部を越えて、華中・華北を中心に外国製品を再輸出していることからも看取できる。一方、受け手側の天津・煙台の再輸出量は大きくはなく、直接輸入された外国製品と併せてそれぞれの後背地で消費されたものと考えられる。一方、漢口は、揚子江の更に上流の開港場を始めとして、流域の各都市と密接な交易関係を形成している。華南の廈門、広州は、上海からの外国製品供給は比較的少なく、逆に上海への再輸出が多い。上海と並んで早期に開かれたこれらの港は、独自の貿易・流通ルートを形成していたとも考えられる。それらの中で、廈門と対岸の台湾の各港との関係は、日清戦争後、少なくとも統計上は、見られなくなっている。

One of the characteristics of the China Customs Statistics is that not only data for external trade (imports and exports) but also that for domestic trade between open ports are recorded. These have become a valuable material in examining commodity flows inside and outside of the country and the structure of the domestic market. In this site, we show the flow of re-exports of foreign goods from major open ports: Tianjin and Yantai in North China, Shanghai in South East, Hankou in Central China, and Xiamen and Guangzhou in South China. The figure outlines the characteristics of each port over more than twenty years from the 1870s to 1890s. The outstanding importance of Shanghai can be seen in the fact that it re-exported foreign goods beyond the downstream area of the lower Yangtze River and south eastern costal area to Central China and North China. On the other hand, the amount of re-exports from Tianjin and Yantai is not large, which suggests that they were consumed together with directly imported foreign goods in their direct hinterlands. Hankou has formed close trade relationships with various cities along the upper Yangtze River. Xiamen and Guangzhou in South China received relatively small amounts of foreign goods from Shanghai but had large re-exports to Shanghai. These ports, which together with Shanghai had been opened at an early stage, may have formed their own trade and distribution routes. The relationship between Xiamen and ports of Taiwan on the other side of the strait disappears at least from statistics after the Sino-Japan War.